Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

torsdag, oktober 26, 2006

Halloweenfråga

När är egentligen Halloween? Kollar jag i almanackan, så står det för den 31 oktober Halloween - alltså då skall vi fira och klä ut oss den dagen - tisdag alltså - inte under helgen, före eller efter!?????? All Helgonsdagen är ju den 4 november och då skall vi ABSOLUT inte klä ut oss och skrämmas! Då skall vi tända ljus för våra kära anhöriga som inte finns med oss längre!
Det är en jäkla tur att man försökt att dela på detta med att skrämmas och klä ut sig och att fira sina döda anhöriga! Det hör liksom inte ihop dessa två saker tycker jag!
Och alla föräldrar - det är ett ansvar också från eran sida - detta att säga till era barn att det faktiskt inte passar sig att gå till okänt folk och hota, skrämmas, plinga på dörren i tid och otid, att tigga pengar och godis!
Jag vet en All helgonahelg för några år sedan - då min moster precis hade fått besked om att hon hade en tumör - det fanns ingenting att göra för henne, vi alla hade sorg och tillbringade tid med henne (hon levde bara några veckor till!!!) och det sprang ungar stup i kvarten och hade roligt - jag förstår visst barnen - det är spännande och roligt att klä ut sig - men än en gång - DET PASSAR SIG INTE ALLTID OCH INTE TILL OKÄNT FOLK - man vet aldrig - folket i det huset man går till, kan faktiskt ha SORG och då orkar man inte med detta otyg! För den här gången kändes det faktiskt som ett riktigt otyg!!!
Så gott folk - är det då den 31 oktober som vi firar Halloween - men jag ger mig den på att det kommer häxor och diverse annat utklätt till oss även under helgen som kommer efter - och då är det inte Halloween utan Alla Helgons-helgen! Ifjol var det två helger i rad som det kom utklädda människor och skrämdes - för tydligen visste inte föräldrarna när det var Halloween - då räckte det inte bara med en helg - utan då var man tvungen att vara med om detta två helger i rad ... så ta reda på det nu då ...

Inga kommentarer: