Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

måndag, november 13, 2006

Julbord!


I alla tidningar har man sett annonser om julbord ett tag - tänk vad människor skall frossa i sig allt det goda och sen må dåligt ...
Men visst ser det läckert ut när man ser ett snyggt dukat julbord, med allehanda goda rätter, godis, bröd, efterrätter ... glögg, pepparkakor ...
Julstämning med julgran och tomtar, tända ljus, glögg och pepparkakor, julmusik som ljuder ur högtalare lite lågt ... det är härligt med just denna julstämningen. Jag tror inte att jag upplever en sån här speciell stämning vid någon annan högtid under året, som just vid julen!
Och folk är som tokig i julmaten, det är fullproppat alltid vid dessa serveringar dom har med julborden ... väldigt populärt - både av privatpersoner och av företag som bjuder sina kunder och sina anställda på jullunch eller julbord ...
Själv brukar jag äta ett par gånger julbord - innan själva julaftonen - det får absolut inte bli för många - för man blir faktiskt less på maten! Åtminstone jag - jag äter mest av allt det kallskurna och sillsorter och sallader - är inte så brydd faktiskt av vare sig varmrätt eller efterrätt - äter det nästan aldrig!!!
Som sagt - jag gillar det kallskurna bäst - tänk er skinka, lax tillredd på olika sätt, alla dessa goda sillinläggningar - mums - syltor och pastejer, olika sorters korvar, sallader - man blir ju sugen nu ...
På vissa ställen där man varit och ätit julbord - är det rent utav överdådigt med mat - massor av allt - jag har varit på ett ställe en gång, där dom till och med serverade björnkött ... lite ovanlig julmat - men gott var det!
Och kavring och kryddat matbröd gillar jag - med ost på - Västerbottensost - skall vara kryddat och mycket smak!
Jag är galen i rökt och gravad lax - kan äta hur mycket som helst (nästan).
Förr hade man mycket mera på julbordet mot vad man har idag. Man kan ju faktiskt inte mer än äta och vissa saker är ju helt enkelt onödigt att ha - ingen äter ju det - men man har haft det bara för att det blivit lite av en tradition att man skall ha det! Förr var jag duktig och gjorde kalvsyltan alltid själv - som mormor gjorde ... men detta har jag rationaliserat bort helt och hållet nu för många år sedan - man hinner ju inte göra allt när man jobbar heltid och det finns faktiskt god sylta att köpa också!
Vissa saker är ju ändå ett måste på mitt julbord, skinka, lax (stekt, rökt och gravad, sillsorter i massor, ostar, olika sorters bröd, köttbullar, prinskorv, senap (helst skånsk starksenap), janssons frestelse, omelett, potatis, rödbetor, sillsallad, ägg, syltor, pastej, rökt julkorv, aladåber, rullsylta, rullströmming, strömmingsflundror m m.
Vad är det bästa och godaste på ditt julbord ... kul att få nåt nytt tips kanske!

Inga kommentarer: