Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

fredag, maj 11, 2007

Om tårar vore guld


Tänk ibland vad man gråter, både av glädje och sorg ... och ibland vet man inte varför man gråter ... tårarna sprutar och rinner likt en bäck eller ett vattenfall ... salta tårar kan droppa sakta nerför kinderna ... för att sedan torka längst ner på hakan eller torkas bort av en hand.
Jag tror det är viktigt att gråta ibland, när man är ledsen eller mår dåligt. Och även av glädje få gråta ibland ... tårarna har en förlösande känsla och är jätteviktigt som en ventil eller vad man skall förklara det med.
Tårarna har en funktion, dom kan lätta ett inre "må-dåligt-grepp" som man kan känna inombords i magen eller hjärtat eller själen. Tårar kan beveka någon ... man kan använda tårar på fel sätt också.
Man kan gråta för sin egen del eller för någon annans ... när grät du själv och var det av glädje eller sorg. Att gråta av glädje är ju förstås alltid ändå trevligare än när man gråter av sorg, för då är det något oerhört tragiskt som inträffat som regel, något som gör en ledsen och tårögd.
Jag kan gråta när jag läser något gripande eller ser något som jag upplever väldigt starkt på tv, jag är väldigt blödig av mig och lever mig hemskt mycket in i det jag ser. På gott och ont förstås ...
Jag minns Agnets Fältskogs debutlåt "Om tårar vore Guld" ...
Men att gråta har nog en förlösande funktion för oss människor - oavsett om det är glädjen eller sorgen som gör att tårarna kommer ...
Jag minns min sons ord en gång: Varför gråter inte pappor?
Mitt svar: Pappor gråter också, för dom kan bli ledsna lika mycket som mammor, men det är så att pappor inte skall visa upp det, dom får inte visa sig svaga - som mammor kan få göra! Pappor kanske gråter mer för sig själv, medans mammor kan gråta var som helst och inför vem som helst och precis när som helst. Men det är aldrig fel att visa att man gråter oavsett om man är mamma, pappa eller barn.
Barn har sina små funderingar ... och dom märker saker och ting också. Tro inget annat!
Mina ögon har tårats många gånger av sorg under mitt liv, precis som för alla någon gång! Alla har vi ju någon vi har förlorat som vi tycker om och älskar ...
Men mina ögon har också tårats av ren och skär glädje många gånger - vilket jag också är oerhört tacksam och glad för ...
För glädje och sorg går ju hand i hand genom ens liv - liksom glädjens och sorgens tårar gör!

Inga kommentarer: