Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

fredag, december 15, 2006

Att klona sig!


Den här tiden på året så skulle jag vilja kunna klona mig! Det är ju hur mycket som helst att göra och tiden - var finns den tiden till att göra allt undrar jag! Ändå är man uppe från halv 5 varje morgon, nåja kanske från 6 när det är helg då! Men jag går ju an hela tiden, sitter knappt stilla när jag är ledig - fullt upp med städning, bakning, matlagning och handling. Det är julklappar hit och julpynt dit! Man skall klä granen, byta gardiner ...
jo jag vet - MAN BEHÖVER INTE GÖRA ALLT DETTA, visst är det så - ingen står ju med piskan över mitt huvud och tvingar mig till att göra allt, men jag vill ju själv! Det är väl klart att jag vill köpa julklappar till min son, jag vill ha julpynt och julgran, gardiner byter jag bara i köket ... jag älskar ju tomtar och lyktor, så det är väl klart att jag vill plocka fram sånt och hänga upp adventsstjärnor och ställa fram stakarna i fönstren. Jag vill pynta på bron och altanen, jag vill hänga upp ljusslingor ute ... men puh --- det tar tid ... och även om man hjälps åt, så vill liksom inte tiden räcka till! Man blir helt slut i kroppen!
Och sen så skall man på stan och affärerna och trängas - även om jag försöker att börja med julklapparna i tid ... så blir det ju ändå kvar nån klapp att inhandla strax innann julaftonen! Julkort som skall skrivas och skickas och i tid dessutom ...
Och maten - planerar och gör klart sånt som går, köttbullar och janssons som man kan frysa in. Men allt går inte att göra bort tidigare, det går inte att göra klart all inhandling av maten så långt i förväg.
Jag är bra på att planera - men ändå känner jag mig uppstressad den här tiden! Egentligen så skall man ju bara få njuta av stillhet och ro när det är jul, eller ...?
Men än en gång --- det är ju också som man gör det själv! Man måste nog ta över själv och inte låta julstressen härska och söndra sönder sig själv! Man behöver inte 20 sorters kakor och man behöver inte ett överdådigt julbord - med så mycket mat på, så man till slut får kasta bort hälften av den, bara för att man inte hinner äta upp den. Eller så blir man så less på all denna julmat ... och längtar efter vanlig hederlig husmanskost, som fläsk och potatis!
Och man behöver inte heller köpa julklappar för tusen och åter tusentals kronor - för att helt plötsligt inse att --- f-n jag hade ju egentligen inte råd med alla dessa klappar! Det är nog många som förköper sig och sen efter jul står där med ännu mera skulder ... inte bra alls!
Men tänk om man kunde klona sig själv och låta den andra halvan av sig själv - göra en del av allt detta myckna görandet som det är till julen! Man skulle kunna plocka fram en "extra person" nånstans ifrån garderoben sin ...
Jag säger bara - dröm du vidare och fortsätt fixa allt själv du!

Inga kommentarer: