Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

torsdag, december 28, 2006

Gatubelysningen skall lysa!


I år försöker man spara ström här i våran kommun! Ja - det är väl bra - visst - men jag tycker nog att resurserna och sparandet läggs på fel ställen! Man släcker ner på en del ställen, för att tända på andra!
Som t ex att släcka ner gatubelysningen på vissa ställen, i byar runt om huvudorten och då om det finns en gång- och cykelväg längs med huvudvägen. Då tycker dom styrande att det är korrekt att släcka ner dom stolparna efter vägen, det lyser ju från gångvägen anser dom. Kring korsningarna lyser det och det är ju bra. Men dom borde nog också ge sig ut och kolla om alla stolpar verkligen lyser efter cykelvägarna - för det gör dom inte! Det kan jag säga som är ute och promenerar titt som tätt!
Och vad jag också retar mig på - det är - i byarna kan dom släcka ner lyset - vi skall ju spara - men inne i stan där är det ännu mera lampor överallt, än vanligt, en direkt följd av juldekorationen och pyntningen av stan inför julen! Där lyser hela husväggar av ljusnät och i stora träd är det hur mycket lampor som helst och under träden finns lampor som lyser uppåt - visst är det väldigt vackert och fint - men varför skall människor då som bor lite utanför huvudorten, spara på strömmen. Inne i centrum där skall det vara vackert, men ute i byarna skall det vara mörkt - vi får inte ens gå säkert eller köra bil säkert och inte heller får vi se vackra upplysta träd och husväggar minsann!
Som vanligt är det skillnad på lort och pannkaka ...

Inga kommentarer: