Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

tisdag, januari 16, 2007

Varför är vi människor avundsjuka och svartsjuka!


Har någon ett bra svar på denna fråga? Jag har det då inte - men jag undrar varför vi människor skall ha denna benägenheten att känna både avundsjuka och svartsjuka. Det är ett dåligt mänskligt beteende ... och kan vara skitjobbigt för människor som drabbas av denna sjuka!
Som svartsjuka ... att passa på en annan människa, ringa och kolla, spana på denna människan, fast det kanske är så att dessa två inte ens är ihop nåt mera! Eller detta att den ena inte kan prata med en annan människa av det andra könet, bara "för att då måste det ju vara nåt" mellan dom! Och detta hemska som man hör att en del säger när dom dräpt sin f d ... att får jag inte dig, så skall heller ingen annan få dig! Jag skulle bli rädd om jag hade såna tankar gentemot en annan människa. Jag menar - det måste man väl förstå att det är nåt som är galet om man resonerar så! Och försöka söka hjälp.
Man måste acceptera om den ena vill göra slut på förhållandet, jag menar ... nog är det väl ändå bäst om båda två känner kärlek till varandra och inte bara den ena. Men hur många lever inte i ett sånt förhållande - jag bara frågar! Och vill den andra göra slut - visst - det kan göra ont och vara hur svårt som helst - men man måste ändå acceptera och gå vidare med sitt liv! Inte börja terrorisera och misshandla den andra och förfölja. Man äger aldrig någon annan människa! Det måste man ju faktiskt komma ihåg. Och "sjuk" kärlek kan faktiskt blir jobbigt och svårt för den som blir drabbad av den. Det kan förpesta tillvaron nåt så vansinnigt ...
Och varför är vi avundsjuka egentligen på andra? Varför ... Många sitter och läser taxeringskalendern och kolla hur mycket pengar folk tjänar och vilken förmögenhet andra har! Sjukt ... detta skulle aldrig intressera mig - har aldrig öppnat taxeringskalendern och skall heller aldrig göra detta - det kan jag lova och även hålla!
Vad intresserar det mig vad folk tjänar eller hur mycket pengar dom har på banken. Varför skulle jag lägga ner energi på detta och bry mig ... fattar inte att folk orkar. När det finns så mycket mera viktiga saker som folk hellre borde bry sig om och lägga sin energi på.
Såna här "sjukdomar" förpestar bara tillvaron, både för den som är drabbad själv av den och den dom "drabbar".
Jag tackar verkligen "någon" att jag själv inte är drabbad - inte på nåt vis av dessa båda "sjukor".

Inga kommentarer: