Här regerar Jag!

Här regerar Jag!

fredag, maj 11, 2007

Varför kan man inte kasta vissa saker?


Har ni märkt det här också ... att vissa saker - dom kan man bara inte förmå sig att göra sig av med, även om man aldrig någonsin använder dom, man har sakerna undanstoppade i skåpar och lådor, på vinden och i förrådet. Men inte kan man kasta dom eller ge bort dom! Utan ha kvar dom till varje pris som helst - det skall man! Varför - jo vissa saker är det ju av sentimentala skäl som man behåller, man kan ha ärvt dom eller fått dom av någon speciell person. Man har fyndat sakerna på loppis ... man kan till och med ha hittat dom i någon container! Dom är ju "fina".
Men nog är det väl ändå konstigt så mycket saker man har i ett hem - SOM ALDRIG ANVÄNDS, eller ens är framme så att man åtminstone får se dom någon gång! Jag har flera skåpar i köket där det är fullproppat med "arvegods" ... sen har man ju grejer från två håll också när man flyttar ihop en gång och dessutom så köper man ju tillsammans nytt! Ja herregud ... vilken samlare man är - vi människor, eller hur!
Jag undrar hur många saker som man faktiskt använder regelbundet eller åtminstone nån gång, som finns i ett hem och hur många saker man aldrig använder? Det blir en väldans stor differens skulle jag tro! Orkar inte kolla - för det skulle ta alldeles för lång tid för mig det ...
Men varför samlar vi människor så mycket ... vill vi omge oss med fina, vackra, dyra, billiga saker ... eller vad beror det på?
Är det kanske fel i någon gen hos oss ... eller är det arv från urminnes tider - när människorna skulle samla nötter, frön och annat för att överleva?
Nåt förslag kanske ...
Har ni också samma samlarproblem?

Inga kommentarer: